Teleporady
ZARZĄDZENIE NR 1/2021
DYREKTORA SAMODZIELNEGO PUBLICZNEGO GMINNEGO ZAKŁADU OPIEKI ZDROWOTNEJ W JEDLICZU
z dnia 1 luty 2021r.
w sprawie: zmiany Regulaminu Organizacyjnego Samodzielnego Publicznego Gminnego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Jedliczu
Na podstawie art. 23 oraz art. 24 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011r. o działalności leczniczej (Dz.U. 2020, poz. 295 z późn.zm.) niniejszym zarządzam, co następuje:
§ 1
W Regulaminie Organizacyjnym Samodzielnego Publicznego Gminnego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Jedliczu, ustalonego Zarządzeniem nr 5/2012 z dnia 1 lipca 2012 Dyrektora Samodzielnego Publicznego Gminnego Zakładu Opieki Zdrowotnej
w Jedliczu w sprawie wprowadzenia Regulaminu Organizacyjnego Samodzielnego Publicznego Gminnego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Jedliczu wprowadza się następujące zmiany:
W Rozdziale III Struktura Organizacyjna Przychodni i miejsca udzielania świadczeń w § 6 dodaje się ust. 2, który otrzymuje brzmienie:
– Zasady udzielania świadczeń medycznych za pośrednictwem systemów teleinformatycznych lub systemów łączności, w formie teleporad.
Rozdział III
Struktura Organizacyjna Przychodni i miejsca udzielania świadczeń
§ 6 ust. 2 Zasady udzielania świadczeń medycznych za pośrednictwem systemów teleinformatycznych lub systemów łączności, w formie teleporad.
1. Świadczenia zdrowotne w SPG ZOZ w Jedliczu udzielane są w siedzibie podmiotu,
w jednostkach organizacyjnych w miejscach udzielania świadczeń lub za pośrednictwem systemów teleinformatycznych lub systemów łączności.
2. Szczegółowy sposób udzielania świadczeń w formie teleporad w Podstawowej Opiece Zdrowotnej określony został w informacji stanowiącej załącznik nr 1 do zarządzenia.
3. Informacja stanowiąca załącznik o sposobie udzielania świadczeń w formie teleporad przez SPG ZOZ w Jedliczu zawiera postanowienia określone
w Rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 12 sierpnia 2020r. w sprawie standardu organizacyjnego teleporad w ramach podstawowej opieki zdrowotnej.
4. Udzielanie świadczeń w formie teleporad w Ambulatoryjnej Opiece Specjalistycznej określony został w załączniku nr 2 do zarządzenia.
5. Ochrona danych osobowych podczas udzielania świadczenia w formie teleporad stanowi załącznik nr 3 do zarządzenia.
§ 2
Zarządzenie podlega udostępnieniu w SPG ZOZ w Jedliczu, w jednostkach organizacyjnych oraz na stronie internetowej www.zozjedlicze.pl.
§ 3
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Artur Stachowicz
Z-ca Dyrektora ds.
Opieki Zdrowotnej
Załącznik nr 1 do Zarządzenia nr 1/2021 z dnia 1 luty 2021r. Dyrektora SPG ZOZ w Jedliczu w sprawie: zmiany Regulaminu Organizacyjnego Samodzielnego Publicznego Gminnego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Jedliczu
I PODSTAWOWE ZASADY KORZYSTANIA Z TELEPORAD W RAMACH POZ
- Teleporada jest świadczeniem zdrowotnym udzielanym w formie porady telefonicznej.
- Teleporady udzielane są bezpłatnie dla pacjentów, którzy złożyli swoją deklarację w Samodzielnym Publicznym Gminnym Zakładzie Opieki Zdrowotnej w Jedliczu (dalej SPG ZOZ).
- Osobą udzielającą teleporady może być lekarz/pielęgniarka/położna stosownie do swoich uprawnień i zakresu świadczonych usług.
- Pacjent dokonuje rezerwacji terminu teleporady telefonicznie, tj. ustala datę
i godzinę z pracownikiem SPG ZOZ dzwoniąc pod numery telefonów:
Jedlicze – 13 43 520 31
Jaszczew – 13 43 122 08
Moderówka – 13 43 124 12
Potok – 13 43 606 06
- Lekarz/pielęgniarka/położna w wyznaczonym terminie skontaktuje się
z Pacjentem telefonicznie na wskazany przez Pacjenta numer telefonu, przy czym teleporada jest realizowana nie później niż w pierwszym dniu roboczym następującym po dniu zgłoszenia się Pacjenta telefonicznie.
- Pacjent ma prawo do zgłoszenia w trakcie teleporady woli osobistego kontaktu
z personelem medycznym.
- Dopuszcza się możliwość przesyłania przez pacjentów informacji w formie graficznej lub tekstowej na adresy e-mail podane przez personel placówki podczas rejestracji bądź MMS na numer telefonu podany przez lekarza/pielęgniarkę/położną w trakcie teleporady.
- Przed udzieleniem teleporady lekarz /pielęgniarka/położna identyfikuje Pacjenta na podstawie otrzymanych danych od Pacjenta lub osoby rejestrującej Pacjenta tj.:
a) imię i nazwisko Pacjenta
b) numer PESEL Pacjenta
c) adres zamieszkania Pacjenta
d) w przypadku gdy Pacjentem jest osoba małoletnia, całkowicie ubezwłasnowolniona lub niezdolna do świadomego wyrażenia zgody – nazwisko i imię (imiona) przedstawiciela ustawowego oraz adres jego miejsca zamieszkania.
II ZAKRES TELEPORADY
- Podczas teleporady lekarz może udzielić porady medycznej, zinterpretować wynik badania, udzielić informacji o przypisanych lekach, wystawić e-receptę,
e-skierowanie, e-zwolnienie, e-zlecenie na wyroby medyczne, a także wystawić dokumenty w formie papierowej do odbioru osobistego w Poradni (m.in. skierowania na badania diagnostyczne i laboratoryjne). Ponadto Pacjent informowany jest o możliwości założenia Internetowego Konta Pacjenta (IKP) oraz sposobie realizacji wyżej wymienionych e-dokumentów.
- Sposoby realizacji e-recepty, e-skierowania, e-zwolnienia, e-zlecenia na wyroby medyczne dostępne są na stronach:
a) e-recepty: https://pacjent.gov.pl/internetowe-konto-pacjenta/erecepta
b) e-skierowania:https://pacjent.gov.pl/internetowe-konto pacjenta/eskierowanie
c) e-zlecenia na wyroby medyczne: https://pacjent.gov.pl/aktualnosci/zlecenia-na-wyroby-medyczne.
- Decyzję o wypisaniu e-recepty zawsze podejmuje lekarz/pielęgniarka udzielający teleporady. W przypadku wystawiania e-recepty na leki refundowane lekarz/pielęgniarka zweryfikuje ubezpieczenie zdrowotne
w systemie eWUŚ, oraz uprawnienia do refundacji. W przypadku gdy NFZ nie potwierdzi ubezpieczenia lub pacjent nie posiada odpowiednich uprawnień, lekarz wypisze recepty z odpłatnością 100%.
- Jeśli stan zdrowia Pacjenta lub zgłoszony w trakcie teleporady problem medyczny tego wymaga, lekarz/pielęgniarka/położna może zdecydować
o konieczności zgłoszenia się na wizytę lekarską przez Pacjenta osobiście, wezwania pogotowia lub uzyskania innej pomocy medycznej.
III REZYGNACJA / ANULOWANIE WIZYTY
- Lekarz/pielęgniarka/położna dokona trzech (3) prób połączenia się
z Pacjentem w czasie przewidzianym i przekazanym Pacjentowi na odbycie teleporady w odstępie nie krótszym niż 5 min. Brak kontaktu z Pacjentem w ustalonym terminie teleporady skutkuje jej anulowaniem. W takich sytuacjach obowiązuje ustalenie nowego terminu teleporady przez Pacjenta dzwoniąc na podane wyżej numery telefonów.
- SPG ZOZ w Jedliczu nie ponosi odpowiedzialności za usterki techniczne, uniemożliwiające nawiązanie lub kontynuowanie połączenia, nie leżące po stronie SPG ZOZ w Jedliczu – wówczas ponowiona zostanie próba połączenia ale jedynie w ramach czasu przewidzianego na teleporadę.
- W przypadku odwołania teleporady ze strony SPG ZOZ, zostanie zaproponowany Pacjentowi inny dogodny termin na zrealizowanie teleporady.
- W przypadku braku możliwości przeprowadzenia teleporady w dniu i o godzinie ustalonej z pacjentem z przyczyn leżących po stronie SPG ZOZ w Jedliczu (nieobecność lekarza, awaria sprzętu), SPG ZOZ skontaktuje się z pacjentem bezzwłocznie celem wyznaczenia nowego terminu teleporady.
- Osoba udzielająca teleporady ma obowiązek przed jej udzieleniem potwierdzić tożsamość Pacjenta na podstawie danych wskazanych w dokumentacji medycznej lub deklaracji wyboru.
- Osoba udzielająca teleporady ma obowiązek dokonania adnotacji
w dokumentacji medycznej o realizacji świadczenia zdrowotnego w formie teleporady.
- Teleporady muszą być przeprowadzane w warunkach gwarantujących poufność, w tym zapewnienie braku dostępu osób nieuprawnionych do informacji przekazywanych za pośrednictwem systemów teleinformatycznych lub systemów łączności w związku z udzieleniem teleporady
- W przypadku przekazywania informacji dotyczącej stanu zdrowia Pacjenta,
w tym cyfrowego odwzorowania dokumentacji medycznej, za pośrednictwem systemów teleinformatycznych, stosowane rozwiązania techniczno-organizacyjne służące zapewnieniu transmisji dokumentów elektronicznych
w postaci graficznej i tekstowej, muszą zapewniać ich integralność oraz ochronę przed nieuprawnionym wykorzystaniem, przypadkowym lub niezgodnym z prawem zniszczeniem, utraceniem, zmodyfikowaniem, nieuprawnionym ujawnieniem lub nieuprawnionym dostępem.
- Osoba udzielająca teleporady na podstawie badania podmiotowego i po analizie dostępnej dokumentacji medycznej Pacjenta, w tym udostępnionej za pośrednictwem systemu teleinformatycznego, musi ustalić czy:
- udzielenie świadczenia zdrowotnego, w tym ustalenie, czy teleporada jest wystarczająca dla problemu zdrowotnego będącego jej przedmiotem,
- poinformować Pacjenta o konieczności udzielenia świadczenia zdrowotnego w bezpośrednim kontakcie z Pacjentem, jeżeli charakter aktualnego problemu zdrowotnego uniemożliwia udzielenie świadczenia zdrowotnego w formie teleporady.
Załącznik nr 2 do Zarządzenia nr 1/2021
z dnia 1 luty 2021r. Dyrektora SPG ZOZ w Jedliczu w sprawie: zmiany Regulaminu Organizacyjnego Samodzielnego Publicznego Gminnego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Jedliczu
PODSTAWOWE ZASADY KORZYSTANIA Z TELEPORAD W RAMACH AOS
1. W SPG ZOZ w Jedliczu lekarze specjaliści w ramach poradni specjalistycznych dostępnych w Przychodni mogą udzielać świadczeń w formie porady telefonicznej.
2. Ze świadczenia w poradniach specjalistycznych (teleporad) skorzystać mogą Pacjenci kontynuujący opiekę w konkretnej poradni specjalistycznej zgodnie
z ustalonym planem leczenia i stanem klinicznym, którzy pozostają już pod stałą opieką specjalistów i wymagają okresowej kontroli.
3. Celem skorzystania z teleporady w poradni specjalistycznej Pacjent dokonuje rezerwacji terminu teleporady telefonicznie, tj. ustala datę i godzinę
z pracownikiem SPG ZOZ dzwoniąc pod numer telefonu:
Jedlicze – 13 43 520 31
- Lekarz specjalista w wyznaczonym terminie skontaktuje się z Pacjentem telefonicznie na wskazany przez Pacjenta numer telefonu.
- Dopuszcza się możliwość przesyłania przez Pacjentów informacji w formie graficznej lub tekstowej na adresy e-mail podane przez personel placówki podczas rejestracji bądź MMS na numer telefonu podany przez lekarza w trakcie teleporady.
- Przed udzieleniem teleporady lekarz identyfikuje Pacjenta na podstawie otrzymanych danych od Pacjenta lub osoby rejestrującej Pacjenta tj.:
a) imię i nazwisko Pacjenta
b) numer PESEL Pacjenta
c) adres zamieszkania Pacjenta
d) w przypadku gdy Pacjentem jest osoba małoletnia, całkowicie ubezwłasnowolniona lub niezdolna do świadomego wyrażenia zgody – nazwisko i imię (imiona) przedstawiciela ustawowego oraz adres jego miejsca zamieszkania.
II ZAKRES TELEPORADY
- Podczas teleporady lekarz może udzielić porady medycznej, zinterpretować wynik badania, udzielić informacji o przypisanych lekach, wystawić e-receptę,
e-skierowanie, e-zwolnienie, e-zlecenie na wyroby medyczne, a także wystawić dokumenty w formie papierowej do odbioru osobistego w Poradni (m.in. skierowania na badania diagnostyczne i laboratoryjne).
- Jeśli stan zdrowia Pacjenta lub zgłoszony w trakcie teleporady problem medyczny tego wymaga, lekarz może zdecydować o konieczności zgłoszenia się na wizytę lekarską przez Pacjenta osobiście, wezwania pogotowia lub uzyskania innej pomocy medycznej.
III REZYGNACJA / ANULOWANIE WIZYTY
- Lekarz dokona próby połączenia się z Pacjentem w czasie przewidzianym i przekazanym Pacjentowi na odbycie teleporady. Brak kontaktu z Pacjentem w ustalonym terminie teleporady skutkuje jej anulowaniem. W takich sytuacjach obowiązuje ustalenie nowego terminu teleporady przez Pacjenta dzwoniąc na podany wyżej numer telefonu.
- SPG ZOZ w Jedliczu nie ponosi odpowiedzialności za usterki techniczne, uniemożliwiające nawiązanie lub kontynuowanie połączenia, nie leżące po stronie SPG ZOZ w Jedliczu – wówczas ponowiona zostanie próba połączenia ale jedynie w ramach czasu przewidzianego na teleporadę.
- W przypadku odwołania teleporady ze strony SPG ZOZ, zostanie zaproponowany Pacjentowi inny dogodny termin na zrealizowanie teleporady.
- W przypadku braku możliwości przeprowadzenia teleporady w dniu i o godzinie ustalonej z Pacjentem z przyczyn leżących po stronie SPG ZOZ w Jedliczu (nieobecność lekarza, awaria sprzętu), SPG ZOZ skontaktuje się z pacjentem bezzwłocznie celem wyznaczenia nowego terminu teleporady.
- Osoba udzielająca teleporady ma obowiązek przed jej udzieleniem potwierdzić tożsamość pacjenta na podstawie danych wskazanych w dokumentacji medycznej lub deklaracji wyboru.
Załącznik nr 3 do Zarządzenia nr 1/2021 z dnia 1 luty 2021r. Dyrektora SPG ZOZ w Jedliczu w sprawie: zmiany Regulaminu Organizacyjnego Samodzielnego Publicznego Gminnego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Jedliczu
Ochrona danych osobowych podczas udzielania świadczenia
w formie teleporady
- Przed przystąpieniem do udzielenia teleporady, pacjent powinien zostać poinformowany o przetwarzaniu danych osobowych. Należy wskazać, iż klauzula informacyjna znajduje się na stronie zozjedlicze.bip.gov.pl w zakładce RODO,
a jeżeli Pacjent poprosi o informację na temat przetwarzania danych osobowych, klauzulę należy odczytać. - Lekarz powinien we własnym zakresie ocenić, czy osoba, z którą nawiązano połączenie, jest na pewno Pacjentem, któremu miała zostać udzielona teleporada.
- Lekarz powinien wybrać optymalny sposób weryfikacji, który pozwoli na rzetelne uprawdopodobnienie tożsamości rozmówcy. Lekarz może potwierdzić tożsamość Pacjenta w oparciu o informacje wskazane w dokumentacji medycznej. Dane te posłużyć mogą do zadania pytań kontrolnych (np. o numer PESEL, drugie imię lub datę urodzenia pacjenta), na podstawie których lekarz potwierdza tożsamości rozmówcy.
- Lekarz powinien zagwarantować, by teleporada udzielana była w warunkach zapewniających poufność rozmowy.
- W pomieszczeniu, w którym znajduje się lekarz udzielający teleporady, nie powinien przebywać nikt inny, chyba że jest to inny pracownik medyczny zaangażowany w udzielanie świadczenia telemedycznego lub inna osoba zaakceptowana przez Pacjenta (np. tłumacz). Analogicznie, kanał komunikacji wykorzystywany do połączenia powinien zapewniać, że dostęp do niego będą miały tylko osoby upoważnione do uczestniczenia w teleporadzie (nie powinno się więc wykorzystywać np. kont wspólnych).
- Pacjent powinien zostać poinformowany o tym, że w czasie rozmowy mogą paść informacje dotyczące stanu zdrowia – wobec czego powinien on zadbać
o dyskretne warunki rozmowy. - Jeżeli występuje ryzyko ujawnienia (lub doszło do ujawnienia) danych pacjenta, należy niezwłocznie poinformować Administratora danych oraz inspektora ochrony danych.